Možná, že by tehdejší skvělí čeští jezdci dokázali sbírat body a pódiová umístění v MS jako třeba Kornfeil, nebo dokonce vyhrát závody Grand Prix jako Pešek nebo Abraham, kdyby ale dostali šanci. Ovšem doba, ve které závodili oni, to prostě neumožňovala. A tak kromě startů s „wild card“ při závodě „Družby národů“ na starém Masecu, už dopředu odsouzených k neúspěchu vzhledem k dostupnému závodnímu materiálu (a úspěchem byla už pouhá kvalifikace do závodu), když používali pouze „různými způsoby“ získané motocykly značky Yamaha, jim tak zbývalo jen vzájemné měření sil s Maďary – ti ale na rozdíl od Čechů měli k dispozici „státní“ Yamahy, a ostatními jezdci ze socialistického tábora (především z Polska, NDR a Sovětského svazu, ale třeba i z Kuby), tedy vyjádřeno výrazy tehdejší doby.
Jeden z nejlepších závodů v zahraničí absolvoval „děda“ Jiří Mrkývka na Sachsenringu v roce 1978, pochopitelně ve své „královské“ třídě 250 ccm.
Už v tréninku se prezentoval jako největší favorit „Agostini des Ostens“, tedy Maďar János Drapál průměrem 167.340 km/h. Za ním skončili jeho krajan Arpád Juhos, Čech Jaroslav Čech, Polák Mankiewicz, další Maďar Vlaszaty, Kubánec Jul, Maďar Juhácz, další Čech Bartůněk a také Jiří Mrkývka…
Z prvního kola se při průjezdu startem a cílem objevil jako první János Drapál a před ním tak byl jeho klasický vítězný závod: start – cíl, tentokrát na 95 km.
Za Drapálem ale zuřil boj: Z L1 přijeli z kopce dolů nazvaném „Heiteren Blick“ jezdci v následujícím pořadí: Vlaszaty, Juhos, Franc a Juhasz, a taky Mrkývka.
Juhos, Franc a Vlaszaty si v následujících kolech několikrát vyměnili nejen své pozice, ale do tohoto souboje se před 80 000 fanoušky – ačkoliv pršelo – zamíchal i Jiří Mrkývka a také Polák Mankiewicz.
A před nadšenými východoněmeckými fanoušky se rozpoutal velký boj o zbývající volná pódiová umístění: V L10 se dostal Ryszard Mankiewicz na P2, když předjel Čecha France. Na P4 jel Mrkývka, za ním pak Vlaszaty a Jul z Kuby, Juhasz a Bartůněk.
Drapál mezi tím zajel nejrychlejší kolo závodu průměrem 167,159 km/h a jel si pro další vítězství v závodě „Poháru Míru a přátelství“. V zatáčce „Queckenbergkurve“ projeli Polák Mankiewicz a Čech Franc kolo na kole, ovšem Franc byl příliš rychlý a havaroval. A sestřelil také polského jezdce. Oba dva se pokusili v závodě pokračovat, to se ale podařilo pouze polskému jezdci. Mezitím se na ale P2 dostal Mrkývka, který se vypořádal s ostatními soupeři a byl odmávnut po 11 kolech v cíli šachovnicovým praporkem na skvělém druhém místě. Polák Mankiewicz pak dokompletoval stupně vítězů.