Jirko, si už ze třetí generace ságy Mrkývkových v motocyklovém závodění, ve sportu na dvou kolech dokonce ze čtvrté. Jak tě to ovlivnilo ve výběru tvého sportu? Nechtěl si hrát třeba hokej nebo fotbal, nebo jezdit na kole jako tvůj otec, či děda?
„Tak myslím si, že mě to nějak neovlivnilo, protože rodiče vždycky chtěli abych dělal to, co chci a co mě baví. Začal jsem asi v 6-ti letech hrát fotbal a začalo mě to hodně bavit a vypadalo to, že bych mohl hrát fotbal i dodnes. Ale když mi bylo 10 let, tak jsem vyjeli na Masarykův okruh a jel jsem tam svůj první závod vůbec. Závod jsem dokončil na druhém místě a tak to začalo. Na rok 2011 jsme koupili vlastní minibike a jel jsem svoji první sezónu. A jezdím dodnes, akorát už někde jinde. A doufám, že v tom budu pokračovat, protože mě to moc baví.“
Teď si závodil dva roky v jedné německé závodní sérii, popiš nám ji trochu několika slovy.
„ADAC Junior Cup sám o sobě je skvělý šampionát z hlediska organizace i konkurence. Dohromady nás tam bylo kolem 30 a o skvělý závod nebylo nouze. První sezóna v ADAC Junior Cupu byla taková „seznamovací‘‘, protože jsem přešel z malých okruhů na větší a i celkově bylo všechno jiné. Druhá už byla 100% lepší, ale že by byla nejlepší říct nemůžu. Po diskvalifikaci (Sachsenring – pozn. Bosso) jsem byl trošku mimo a mělo to následky na další závod v Assenu, ve kterém jsem spadl, protože jsem byl naštvaný a chtěl jsem tam tak moc vyhrát (abych dohnal body), že jsem přebrzdil a spadl. Ale určitě tyto 2 roky hodnotím pozitivně. Mám o mnoho více zkušeností a už vím co si můžu dovolit a co ne.“
Letos si se dostal dokonce do mezinárodního finále, o co vlastně šlo a kdo se ho zúčastnil?
„Mezinárodní finále byl dvojitý závod na anglickém okruhu Silverstone, který byl vážně super. Šlo o porovnání jezdců z každé země, kde se jezdí Cup jako je ADAC Junior Cup. A to Mexico, Anglie, Nizozemí, Německo, USA, Itálie a Finsko. První závod byl vážně nejlepší v mé kariéře. Závod se jel na 8 kol a do finiše nás dojelo 16 a bojovalo tak o první místo. V druhém závodě jsem měl smůlu, když při startu do zahřívacího kola jsem neviděl soupeře a bohužel jsem to nabořil přímo do něj a spadl. Byl jsem hodně otřesený a měl pocit že mám všechno zlomené. Naštěstí jsem měl jen natažené svaly a naražené časti těla.“
Příští rok by ses měl dle mých informací zúčastnit seriálu Yamaha Cup? Je to pravda, a co to vlastně je za seriál?
„Ano je to pravda, chtěli bychom na příští rok pokračovat a to v Yamaha R6 Dunlop Cup. Jezdí se to taky při IDM a každý účastník má také stejné motorky. Myslím si, že je to nejlepší cesta k postupu vpřed, abych získal zase nějaké nové zkušenosti, protože už je to zase silnější motorka a můžu říct, že dokonce závodní. Když říkám závodní myslím tím, že KTM byla sériová motorka, které byla více pro ježdění na silnici. Ale to, že se na ní nemohlo jet na okruhu rychle říct nemůžu.“
Obraťme list, sleduješ určitě dění okolo MotoGP? Tvůj názor na případ Rossi – Marquez?
„Ano sleduji i když poslední 3 nebo 2 závody letošní sezóny MotoGP byly vážně nudné. Navazuji na incident Rossi – Marquez. V závodě v Sepangu bylo jasné, že Marquez určitě měl na víc než jet s Rossim, kterého ohrožoval až tak, že Rossi udělal to co udělal a myslím si, že bych to udělal i já. Mám na to takový názor, že Marquez dělal všechno proto, aby Rossi titul nezískal.“
Kdo je vlastně tvým motocyklovým vzorem? I když se to dá z tvé předchozí odpovědi odvodit.
„Tak mým vzorem je určitě Rossi. Je to symbol motocyklového sportu a pořád dokazuje, že na to i ve svém věku má. Samozřejmě nemám za idola jen Rossiho, ale jsou to třeba i Andrea Iannone, Tito Rabat, Ale Rins a Fabio Quartararo.“
A z českých jezdců?
„Z českých jezdců rozhodně Karel Hanika, Jakub Kornfeil, ale i Libor Podmol který jezdí Freestyle motokros.“
Kam by si se chtěl v motocyklovém závodění v budoucnu posunout?
„Tak určitě jako každý snílek motocyklového sportu bych se chtěl dostat do mistrovství světa ať už MotoGP nebo WSBK.“
Momentálně nemáme ani v MotoGP, ani ve WSBK českého jezdce. Dá se do této elity vůbec proniknout a co je k tomu potřeba?
„Myslím si že velkou roli hrají peníze. Když máte peníze a můžete jezdit každý den na motorce, tak rozhodně špatný nebudete. Ale musí tam být i talent, ten si za peníze nekoupíte. Ale s penězi je to vždy snadnější. Ale určitě se dá dostat do mistrovství světa, např. Redbull Rookies Cup je dobrá cesta.“
Děkuji za rozhovor a ať se v budoucnu svým závoděním nejen vyrovnáš dědovi či otci, ale ať je dokonce předeženeš. Oni se určitě zlobit nebudou.